فصل 6
آزاد کردن کودکان از ایفای نقش...
فصل 5..
ستایش ..
تشویق وقتی نتیجه دارد که بزرگتر از آنچه را که میبیند یا احساس میکند، با قدردانی توصیف کند .به جای اینکه، هر خط خطی که کودک کشیده بگین "این فوق العاده "است ،آن را توصیف کنید:" میبینم "که دایره کشیدی بعد خطهایی از این طرف و آن طرف کشیدی بعد نقطه گذاشتی و اونا رو قطع کردی . به جای اینکه بگی اتاقت را تمیز کردی ، بگین میبینم که تمام جعبهها را داخل کمد، کتابها را تو قفسه کتاب گذاشتی..اینطور که پیداست تو تکالیف مدرسه را خودت انجام دادی.
تحسین را به گونهای بیان کنید که تمرکز آن روی تواناییهای حال حاضر کودک باشد نه اینکه ناتوانیهای قبلی او را هم به یادش بیاورید.. راستی از اینکه تونستی اون نتها را حفظ کنی، خیلی خوشحال شدم.( به جای اینکه بگیم فکر نمیکردم حفظ کنی اما موفق شدی) میدونی فقط اومدم دیدم تکالیف تو انجام دادی و اتاق خودتو هم مرتب کردی، احساس کردم بهم هدیه دادن..
فصل ۴ ..
تشویق به استقلال شخصیت..
مهمترین هدف پدر و مادر ،کمک کردن به کودک برای یافتن یک شخصیت مستقل میباشد.
فصل ۳
جانشینهای تنبیه ..
دکتر جینیات :..تنبیه کارساز نیست زیرا موجب حواس پرتی میشود و سبب میگردد به جای اینکه از انجام کاری که کرده، پشیمان شود و درباره اصلاح عمل خود بیاندیشد، گرفتار انتقامهای خیالی میشود، به بیان دیگر با تنبیه کودک، عملاً آن را از روند درونی بسیار مهم مواجه با اعمال بدش محروم میکنیم. جانشینهای تنبیه :
1.. به راههای انجام موضوع که مفید باشد ،اشاره کنید .
2.. ناراحتیهای خود و زشت بودن شدید کار را بیان کنید.( بدون حمله به شخصیت)
۳ ..انتظارات خود را جز به جز توضیح دهید.
۴ ..به کودک نشان دهید چگونه میتواند خطای خود را جبران کند.
۵.. به کودک فرصت دهید .
۶..با موضوع برخورد فعال داشته باشید.
7.. بگذارید کودک پیامد رفتار خود را تجربه کند.
وقتی کدورتی میان ما پیش میآید مجبور نیستیم قوای خود را علیه همدیگر به حال آماده باش در آوریم و نگران این باشیم چه کسی پیروز خواهد شد و چه کسی شکست خواهد خورد .بلکه میتوان نیروی مان را صرف یافتن راهحلی کنیم که نیازهای هر دویی ما را بطور خاص در نظر داشته باشد .به کودکانمان بیاموزیم که نیازی نیست که قربانی یا دشمن ما باشند .ما آنان را به ابزاری مجهز میکنیم تا بتوانند در حل مشکلاتی که با آن مواجه هستند فعالانه شرکت داشته باشند .
زندگی جریان مداومیاز سازگاری و توافق هااست.
آنچه برای یک کودک مهم است این است که خود را قسمتی از راهحل بداند تا قسمتی از مشکل..
اولین کلید تغییر در کودک حس پذیرش است ..
دوست دار شما" لاله شجاعی" مدرس تربیت کودک
زیر نظر استاد صادق کریم پور
فصل 2: همیاری..
تطابق با قواعد اجتماعی:
10 اشتباه والدین برای وادار کردن کودکان به همیاری:
1: اتهام و سرزنش: دوباره که مشقاتو ننوشتی-برای چی تو حرف گوش نمیدی ؟
2:بد و بیراه گفتن :چقد شلخته مینویسی -خیلی بی نظمی.
فصل 1..
به کودکان کمک کنیم احساساتشان را درک کنند .
8 اشتباه در برخورد با احساسات کودکان و (بزرگسالان ).
فصل 1..
به کودکان کمک کنیم احساساتشان را درک کنند .
8 اشتباه در برخورد با احساسات کودکان و (بزرگسالان ).
فصل ۱۳
مفاهیم اجتماعی ،"والد " "بالغ "و "کودک"
از آنجا که رفتار جمعی نیز مانند رفتار شخصی از طریق "والد"از نسلی به نسل دیگر انتقال مییابد، ملتها نیز مانند اشخاص باید برای شناخت روحیه و طرز عمل و رفتار خود تا سر حد امکان با وسواس و انتقاد شدید به بررسی بپردازند.
در بچگی اغلب به ما یاد داده اند که باید به مسئول احترام گذاشت ،به مامورین پلیس ،به راننده اتوبوس ، مدیران و غیر ... عکس العمل بسیاری از مردم نسبت به اینگونه مقامات تقریباً خود به خودی است. اما لزوماً تمام واکنشهای خود به خودی در مورد مقامات، خوب نیست .در دنیای امروز اگر" بالغ "نتواند اطلاعاتی را در خود به طرز صحیحی به جریان بیندازد، در اطلاعات کورکورانه ممکن است ریسکهای بدی کرده باشد .
همانند "رفتار متقابل "بین اشخاص "رفتار متقابل "بین ملتها وقتی درست است که ."رفتار متقابل "داشته باشند
" بالغ- بالغ "تنها نوع رفتاری است که در دنیای امروز عمل میکند.
اگر کسانی که دست اندرکار ارتباط و مسائل امور بینالمللی هستند زبان اصول "والد " "بالغ -کودک" را میدانستند ،و در این دانش با یکدیگر سهیم بودند و میفهمیدند که در "کودک" دشمنان آنها ترس وجود دارد و راه سازش نیز با "والد "آنها موجود نیست، و اگر میدانستند که فقط به وسیله "بالغ "آزاد شده میتوانند به "وضعیت من خوب هستم- شما خوب هستید" جهانی دست یابند آن وقت میتوانستیم امکان رسیدن به توافق و صلح را در آنسوی محدودیتها و تاثیرات گذشته ببینیم .
یک جامعه نمیمیتواند بدون تغییر افرادش تغییر کند .تمام امید ما برای آینده بر پایه این واقعیت است که شاهد تغییر افراد باشیم .اینکه عدهای چگونه این کار را کردهاند خبرهای خوب این کتاب است. ما امیدواریم که این کتاب یک نامه امید ،و صفحه مهم از دفتر بقائ بشر باشد.
فصل ۱۲
" والد " "بالغ "و "کودک" و ارزشهای اخلاقی.
ارزشهای اخلاقی را ابتدا در" والد" میتوان دید. ما به کلمات "باید" و "نباید "به مثابه کلمات "والد"فکر میکنیم. سوال اصلی این فصل این است :آیا "باید "و" نباید" میتواند کلمات "بالغ "باشند؟
پس باید به چه مقیاس و معیاری معلوم کنیم که چه کسی درست عمل میکند ؟از آنجا که هر جامعه از نظر تخمین ارزش انسانها با جامعه دیگر تفاوت دارد ، از آنجا که این اطلاعات از طریق "والد "به نسل بعد انتقال داده میشود، بنابراین هیچ راهی برای بحث با "والد "به منظور موافقتی روی تعیین ارزش اشخاص وجود ندارد .بنابراین ارزش اشخاص بستگی به شرایط دارد.
فقط" بالغ" آزاد شده و وارسته است که میتواند با "بالغ" آزاد شده دیگران در مورد ارزش انسانها اعتماد و توافق کند.
" بالغ" تنها قسمتی از ما است که میتواند قدرت این انتخاب را داشته باشد که بگوید" من "مهم هستم شما "مهم "هستید.
اشخاص مذهبی عموما تحت تسلط "والد "اند ."والد "معمولاً در مورد پذیرفتن اشخاص دیگر شرط و شروط بسیاری دارد و همیشه از کتاب اعتقاد نامه "تو "میتوانی خوب باشی اگر-" حدیث میآورد .از طرفی دیگر، "کودک" بازیهای زیادی ساخته و حاضر و آماده دارد تا از احکام "والد" طفره برود.
حقیقت اطلاعات در حال رشد است که ما پس از بررسی، آن را حقیقی و واقعی تشخیص داده ایم .
اگر "تحلیل رفتار متقابل" قسمتی از حقیقت است به آزادی معنوی مردم کمک میکند ،پس کشیشان نیز باید آن را تشخیص دهند و در دسترس مردم بگذارند .عدهی بسیاری از کشیشان که خود آموزش "تحلیل رفتار متقابل" را دیده اند موافقند، و هم اکنون در کلیساهای خود در دوره ویژه اصول این امر را میآموزند، و راهنماییهای روحانی خود به کار میبرند.
ما نمیتوانیم انسانهایی بامسئولیتی به جامعه ارائه دهیم مگر اینکه اول به آنها کمک کنیم احساس وضعیت" من خوب نیستم -شما خوب هستید" درون خود را کشف کنند وضعیتی که در اعماق روح آنها باعث ریشه دواندن بازیهای پیچیده و گهگاه ویرانکننده شده است که از خود در میآورند. یک بار که وضعیتها و بازیها را فهمیدیم ،آزادی و مسئولیت به عنوان یک مسئولیت واقعی رفته رفته پایدار میشود .تا روزی که مردم در بند قید گذشته هستند این آزادی را نخواهند داشت که به احتیاجات و آرزوهای دیگران حساسیت داشته باشند.
میشود با یک برخورد ونگاه درست ژان وارژنی که دزد است تبدیل به یک مرد درستکار کرد
کتاب ارزشمند بینوایان دکترهوگو این برخورد درست را نشان داده است که کوزت را پناه میدهد ....
دوستدار شما "لاله شجاعی "مدرس تربیت کودک
زیر نظر استاد صادق کریم پور
منبع:وضعیت اخر
فصل ۵ تجزیه و تحلیل رفتار متقابل
اصول شستشوی خودرو بدون کارواشتعداد صفحات : 0